czwartek, 31 grudnia 2015

Co robić, aby nasze oczy się tak szybko nie męczyły, gdy cztamy e-booki?

Dzisiaj przedstawię wam 4 rady, które pomagają w tym, żeby oczy się aż tak bardzo nie męczyły, gdy czytamy e-booki na tabletach, komórkach, czy też na komputerach. Nie wszystkich stać na czytniki, albo jeszcze z wielu innych powodów nie mogą mieć czytnika. Dlatego większość osób czyta e-booki na sprzętach elektronicznych, które wymieniłam. A wszyscy wiemy, że nasze oczy są bardzo ważne. Co robić, aby nasze oczy się nie psuły i nie męczyły? Oto 4 rady.
1. Jasność ekranu.
Jest to bardzo ważne. Kiedy mamy jasność na maxa, albo bardzo wysoką nasze oczy szybko się męczą. A co za tym idzie- nasze oczy się mogą psuć. Dlatego powinniśmy chociaż o odrobine zmniejszyć jasność ekranu. Sama wczoraj zrobiłam sobie jasność ekranu na bardzo wysoką podczas czytania i po kilkunastu minutach już mnie oczy bolały. Po czym po prostu musiałam przestać czytać, ponieważ nie dawałam rady. A kiedy mam jasność ekranu niską to od razu jest lepiej. Można czytać dłużej, a oczy nie zmęczą nam się aż tak bardzo.
2. Odległość od monitora.
Minimalna odległość od komputera powinna być taka sama jak długość naszej ręki , lub dłuższa, bo im jesteśmy bliżej danego przedmiotu tym szybciej psuje się wzrok. Czytałam także, że wpływ na zmęczenie oczu może mieć to, że ciągle patrzymy z jednej odległości. A więc, możemy od czasu do czasu, np. 10 lub 20 minut jeszcze bardziej oddalić, albo trochę przybliżyć, żeby zmienić tą odległość. Lecz nie przesadzajcie z tym przybliżeniem. Ważne jest to, żeby robić to na odległości dłuższej niż nasza ręka.
3. Przerwy.
Co jakiś czas oderwać wzrok od monitora np. na 5 lub 10 minut. Można w tym czasie iść np. zjeść coś, albo po prostu się czymś zająć. Niektóre tablety mają wbudowane takie informacje, że kiedy już się czyta godzinę to każe na kilka minut oderwać wzrok od monitora. Myślę, że taka informacja jest fajnym rozwiązaniem, ponieważ czasem możemy zapomnieć, że już np. minęła godzina. A nawet jeśli zapominamy to możemy sobie napisać gdzieś obok siebie, że np. co godzinę oderwać wzrok od monitora i wtedy co jakiś czas sprawdzać ile już minęło.
4. Różne ćwiczenia.
Mogą również pomóc różne proste ćwiczenia co jakiś czas. Np. ćwiczenia oczu typu kółeczka, zezowanie itp. Na internecie możemy znaleźć dużo takich ćwiczeń. Pomocne może być także częste mruganie i zamykanie oczu co jakiś czas na kilka sekund. Może także wprowadzającym w dobre samopoczucie może być nawyk, gdy od czasu do czasu spojrzymy na jakiś kwiatek, albo jakieś zdjęcie z wakacji, ferii, po prostu coś co może być dla nas miłym wspomnieniem.

Myślę, że te 4 rady pomogą wam, aby Wasze oczy się tak szybko nie męczyły gdy czytamy na komputerach, tabletach, czy też komórkach :)

14 komentarzy:

  1. mój telefon ustawia jasność automatycznie :) mnie nigdy od czytania na nim nie bolą oczy dzięki temu :)

    OdpowiedzUsuń
  2. Osobiście nie przepadam na ebookami, więc nie mam takiego problemu! Bardziej preferuję tradycyjne książeczki! :)


    Pozdrawiam,
    http://miedzypolkami-ksiazki.blogspot.com/2015/12/sylwester-zyczenia-wyzwania-fajerwerki.html

    OdpowiedzUsuń
  3. Bardzo dobre rady, jednak osobiście nie czytam książek w wersji e-book. Wole książkę papierową :)

    OdpowiedzUsuń
  4. Gdy miałam tablet, znacznie lepiej czytało mi się na nim wszelkie ebooki. Teraz jakoś nie mogę przyzwyczaić się do ekranu komórki. I tak powinnam ograniczyć czytanie książek przy złym świetle, bo zauważyłam, że od kiedy zaczęłam więcej czytać, mój wzrok pogorszył się strasznie :/

    OdpowiedzUsuń
  5. Bardzo cenne rady, osobiście wolę książki papierowe, aczkolwiek gdy muszę przeczytać ebooka, często robię przerwy ;)

    Pozdrawiam!

    OdpowiedzUsuń
  6. Przydatne porady, na pewno skorzystam:)
    Dziękuję i pozdrawiam!
    napolceiwsercu.blogspot.com

    OdpowiedzUsuń
  7. Nawet Ci nie wytknę ile razy w tym poście powtórzyłaś słowo „oczy" XD
    Samo to zdanie Ci to wytyka :3
    Pozdrawia szona.

    OdpowiedzUsuń
  8. Jako informatyk i tak spędzam stanowczo za dużo czasu przed ekranem, więc książki czytam jedynie drukowane. :)
    Pozdrawiam,
    Geek of books&serials&films

    OdpowiedzUsuń
  9. Ja wolę tradycyjną wersję, lecz gdy sięgnę po ebooka to skorzystam z twoich rad :)

    OdpowiedzUsuń
  10. Ja bardzo często czytam e-booki przed snem. Dobre ustawienie jasności ekranu faktycznie wiele zmienia, jednak z tym 2. punktem u mnie trochę gorzej - mam słaby wzrok i nie widziałabym dobrze z odległości ręki :/
    Buziaki!

    OdpowiedzUsuń
  11. Witam!
    Z góry zaznaczam, że nie jest to spam, a na pewno nie w swojej typowej odsłonie. Chciałabym Cię zaprosić na autorskiego bloga - patrycjawozniak.blogspot.com - na którym pojawił się pierwszy post, dotyczący wydania własnego debiutu. Swego czasu publikowałam opowiadania na platformie Onet, później na Blogspocie. Zniknęłam, żeby napisać coś większego i spróbować uzyskać to w formie papierowej. Udało się, dlatego teraz próbuję docierać do jak największej liczby osób, które mogłyby wykazać jakiekolwiek zainteresowanie. Powieść nosi tytuł "Śpij spokojnie", jest dramatem psychologicznym, natomiast po więcej szczegółów - raz jeszcze zapraszam do siebie!
    Jeżeli nie jesteś zainteresowana - przepraszam za zajmowanie czasu.

    Pozdrawiam ciepło,
    Patrycja.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Na pewno zajrze na bloga :) Pozdrawiam :*

      Usuń
  12. A ja dodałabym do tego jeszcze jedną radę, zainwestować w dobry czytnik z ekranem e-ink. I wtedy wszelkie problemy z oczami przestają istnieć :)
    PS. Masz bardzo pomysłowy i zabawny nagłówek :)

    OdpowiedzUsuń
  13. robię to samo kiedy czytam tradycyjne książki, oczywiście poza ustawianiem jasności. ciekawy post. pozdrawiam :)
    wyznaniaczytadloholiczki.blogspot.com

    OdpowiedzUsuń