piątek, 30 grudnia 2016

,,Szóstka Wron'' Leigh Bardugo

Okładka książki Szóstka Wron Autor: Leigh Bardugo
Oryginalny tytuł: Six of Crows
Data wydania: 28 września 2016 r.
Cykl: Szóstka wron (tom 1)
Liczba stron: 496

Sześcioro niebezpiecznych wyrzutków.
Jeden niewykonalny skok.

Przestępczy geniusz Kaz Brekker otrzymuje ofertę wzbogacenia się ponad wszelkie wyobrażenie – wystarczy w tym celu wykonać zadanie, która z pozoru wydaje się niewykonalne:

– włamać się do niesławnego Lodowego Dworu (niezdobytej wojskowej twierdzy)
– uwolnić zakładnika
– przeżyć dostatecznie długo, żeby odebrać nagrodę (i ją wydać)

Kaz potrzebuje ludzi wystarczająco zdesperowanych, żeby wraz z nim podjęli się tej samobójczej misji, oraz dostatecznie niebezpiecznych, żeby ją wypełnili. Wie, gdzie ich szukać. Szóstka najbardziej niebezpiecznych wyrzutków w mieście – razem mogą być nie do zatrzymania. O ile wcześniej nie pozabijają się nawzajem.


   Na wstępnie chcę Was przeprosić, ale pewnie ta recenzja będzie chaotyczna. Musicie mi wybaczyć, ale przeczytałam tę książkę dwa dni temu i jeszcze targają mną emocje. Bez dłuższego przedłużania, zapraszam Was do czytania recenzji.

   Każdy wspomina o wydaniu - ja nie będę inna. Przepiękne czarne grzbiety stron, które nie brudzą palców. Byłam w sumie trochę zdziwiona, że w środku możemy znaleźć zakładkę - wstążkę. Chyba pierwszy raz nie używałam papierowej zakładki. Poza tym książka jest w twardej oprawie, więc żegnajcie zagięte grzbiety! A jak jest wewnątrz? Też cudownie. Te ilustracje, czy też mapy...Mogłabym godzinami patrzeć na tę książkę. Więc okładkowe sroki, łączmy się! Nawet jeżeli treść ci się nie spodoba, to będziesz mieć pięknie wydaną książkę na półce. 

   Nie będę ukrywała, na początku nie umiałam w ogóle odnaleźć się w świecie, który stworzyła Leigh Bardugo. O ile się nie mylę, jest to ten sam świat, który możemy znaleźć w trylogii Grisza jej autorstwa. Nie czytałam tej serii, więc mnie, jak i osoby, które zetknęły się po raz pierwszy z twórczością tej autorki i Szóstką Wron, pisarka wrzuciła na głęboką wodę. Jednak zbytnio nie było to przeszkodą, żebym się totalnie wciągnęła w lekturę tej książki. 
Moje serce krwawiło, kiedy rozdziały kończyły się w takich momentach, jak nieraz odcinek naszego ulubionego serialu. Ale tym samym książkę czytało się o wiele szybciej, przecież musimy się dowiedzieć, co się stało z bohaterami!

   Przechodząc do bohaterów, muszę najpierw wspomnieć, że na pewno są oni jednym z większych zalet tej powieści. Każdy z nich jest bardzo dobrze wykreowany, jest inny i wyjątkowy. Jedyne na co mogłabym zwrócić uwagę, to wiek bohaterów..Nie wydaję mi się, żeby 17-latkowie, czy też 18-latkowie mogli być najbardziej niebezpiecznymi wyrzutkami w mieście i włamali się do niezdobytej twierdzy wojskowej, ale mogę przymknąć na to oko, ponieważ ich zachowanie czasem świadczyło o ich wieku. Ale pokazywało to, że oni są realistyczni i możemy o nich myśleć, jak o normalnych ludziach. Wprawdzie nie umiałabym wskazać, kogo najbardziej lubię. Na początku nie byłam zbytnio przekonana, co do Niny i Matthiasa, ale kiedy poznałam ich historię, zmieniłam zdanie. Jeżeli będziecie czytać tę książkę, to poczekajcie aż dany bohater opowie swoją historię, a potem możecie wyrobić sobie o nim opinię. Bo myślę, że chociażby Kaz zasługuje na to. Przestępczy geniusz, złodziej, ale co tak właściwie nim kieruje i po co to wszystko robi? Przeczytajcie, a na pewno się dowiecie.


-W jaki sposób najłatwiej ukraść człowiekowi portfel? 

-Przyłożyć mu nóż do gardła? - zapytała Inej. 
-Pistolet do głowy? - powiedział Jesper. 
-Wrzucić mu truciznę do kubka? - zaproponowała Nina. 
-Wszyscy jesteście okropni - obruszył się Matthias. 
Kaz przewrócił oczami. 
-Najłatwiej ukraść człowiekowi portfel, mówiąc mu, że zamierzacie ukraść mu zegarek.


   Miałam wrażenie, że ta książka to przede wszystkim opisy zdarzeń, miejsc itp. Wprawdzie nie lubię pozycji, gdzie jest mało dialogów, ale tu o dziwo mi to nie przeszkadzało. Nie mówię, że w ogóle nie ma tu rozmów między bohaterami, występują w dobrej ilości, ale na pewno jest ich mniej niż opisów. Właściwie to jest logiczne, ponieważ np. każda postać opisuje swoją historię.

   Tak naprawdę to mogłabym jeszcze dużo napisać o tej książce, ale moje słowa, zresztą jak każde inne, nie oddadzą tego, jak ta książka jest oryginalna i wyjątkowa. Naprawdę podziwiam autorkę za to, że wykreowała bohaterów, których pokochamy od pierwszych stron, za tak bardzo oryginalną, zagadkową fabułę i za całokształt. Na pewno jest to jedna z najlepszych książek 2016 roku.

★★★★★★★★★★

16 komentarzy:

  1. Książka zakupiona i już przeczytana. Jest naprawdę fenomenalna!!! Już nie mogę się doczekać kolejnej części!!! A jeszcze to wydanie... Mogłabym patrzeć na nią godzinami. Pozdrawiam i zapraszam do mnie. Dopiero zaczynam.Bookwormscity

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Tak, ja również nie mogę doczekać się drugiej części! Marzec tak blisko, a jednocześnie daleko.
      Również pozdrawiam :)

      Usuń
  2. Kurczę, ale ja bym chciała ją przeczytać! I w Polsce się nią zachwycają, i za granicą... chyba nie muszę podawać więcej powodów, prawda? Poza tym jeżeli chwalisz bohaterów, sama muszę się przekonać - nie ukrywam, rzadko trafiam na takich, którzy mnie nie irytują. Zawsze znajdzie się "perełka", przez którą ciężko przetrwać do końca opowieści...
    Pozdrawiam i zapraszam na recenzję "Księgi wyzwań Dasha i Lily"! pattbooks.blogspot.com

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Koniecznie przeczytaj! A potem mi napisz, czy ktoś cię irytował XD
      Również pozdrawiam!

      Usuń
  3. Ach, jak ja kocham książki spowite tajemniczością.
    Co do samej historii dzieła: raczej bym go nie przełknęła. Mimo że oprawa graficzna jest cudowna, zapewne nie odnalazłabym się w świecie stworzonym przez pisarkę.
    Jednak Twoja recenzja bardzo zachęca!

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Teże tak myślałam na początku, ale uwierz, że potem historia bohaterów i wszystko tak wciąga, że nawet potem ten świat nie wydaje się taki skomplikowany :)
      Mam nadzieję, że jednak sięgniesz po książkę, bo warto!
      Pozdrawiam!

      Usuń
  4. Wszyscy tak bardzo uwielbiają tą książkę, że chyba przyszedł czas na mnie! Koniecznie musze ją w 2017 roku przeczytać!!! :D

    Recenzja świetna jak i wygląd bloga ;) Dołączam do obserwatorów.

    Pozdrawiam, Jabłuszkooo ♥
    SZELEST STRON

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Koniecznie musisz :D
      Dziękuję ♡
      Również pozdrawiam!

      Usuń
  5. Nawet nie sprawdzając o czym jest książka - zapragnęłam ją mieć. Twarda okładka, poczerniane z zewnątrz strony... Awwww... ! To jest to, co książkowe sroki lubią najbardziej :)
    Twoja recenzja sprawiła, że zaciekawiła mnie również fabuła. Wiele osób chwali, kocha. Prawie nikt nienawidzi.
    Czas zakupić! :) <3

    Pozdrawiam <3

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. To prawda, chyba jeszcze nie spotkałam się z negatywną opinią na temat tej książki. Koniecznie musisz przeczytać!
      Również pozdrawiam ♡

      Usuń
  6. Coś czuję, że pokocham Kaza, kiedy to przeczytam! <3

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Ty na pewno, więc masz mi to przeczytać! ♡

      Usuń
  7. Kaz <3
    W tej książce kocha się wszystkich bohaterów i wszystko, jest dopracowana w każdym calu. Niesamowita <3 Byle do marca :D

    Pozdrawiam i Miłego Dzionka Życzę :)

    PS. A za napisanie recenzji podziwiam, ja sama nie dałabym rady z chaosem moich myśli

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Zgadzam się ♡ ja chyba nie wytrzymam do marca :(
      W zasadzie to mogłabym jeszcze więcej napisać o tej książce, ale byłaby jeszcze bardziej chaotyczna.
      Również pozdrawiam i nawzajem ♡

      Usuń
  8. Tyle pozytywnych opinii czytam o tej książce, że muszę się w końcu za nią zabrać :D Ale najpierw to ją muszę kupić xD

    zabookowanyswiatpauli.blogspot.com

    OdpowiedzUsuń
  9. Gdzieś mi się obiło coś o uszy o tej książce i to w samych pozytywach, a po tak znakomitej recenzji dodaje ją do mojej listy książek na 2017 rok :D
    Mimo że nawet nie miałam jej w rączkach to śmiem twierdzić, że autorka miała na prawdę ciekawy pomysł.


    BOOK ZOONE

    OdpowiedzUsuń